rutiga skjorta, nu ska du dö!

För cirka en vecka sedan råkade jag läsa ett kolorerat veckomagasin. Jag kan inte minnas nu vilket det var, om det var Aftonbladet Klick, Expressen Fredag eller King Magazine. Det kan faktiskt ha varit vilket som helst av dem. Det fanns en avdelning om det kommande årets modetrender för män, eller om det bara var en guide. I vilket fall som helst fanns en presentation av årets rutiga skjortor. Jag vet att rubriken inte var sån riktigt, men det var innehållet.

Jag trodde vi fått nog av den jävla cowboysartrenden nu.
Rutiga skjortan claimades från grungen i slutet av 90-talet till modevärlden. Det började (och det här är fakta) 99 med Boys Don't Cry (filmen altså), och fortsatte 00 med Madonnas American Pie. Peter Siepen och alla världens Big Brother-grabbar bestämde gemensamt  att cowboyhatt, slitna jeans och rutig skjorta var det nya kavaj-och-jeans. Trenden var på god väg att dö ut, men sen, 05 kom Brokeback Mountain och den jävla skjortan kom tillbaka. Samtidigt dök Walk the line upp, och förstärkte trenden ytterligare.

Under 2007 förde skjortan en lite tynande tillvaro i filmens värld, för att istället fläka ut sej över världens alla barer, dansgolv, audtitions och andra ytor där folk som vill synas syns. Nu är det svårt att inte bli personlig, men det hänger förstås ihop en del med att jag är för lång för att passa i rutigt, och därför haft ett helvete att hitta skjortor de senaste åren. Och så tycker jag det är lite jobbigt att gå ut på lokal, när de absolut flesta grabbarna dessutom har rutiga skjortor, oftast i olika nyanser av rött eller rödbrunt. Jag har svårt att hålla mig för skratt ibland, särskilt de gånger när folk har exakt likadana rutiga skjortor.

Men nu är det väl ändå dags att ta farväl av rutiga skjortan?

Veckans powerplay:
(Motorvägsskivan) It's a 2007 thang.
Är inte helt nöjd med ordningen, så den kan ni laborera lite med hemma..
M.I.A. - Jimmy
Leila K - Possessed
Ramones - The KKK took my baby away
Kalle Bah - Bulleribock
Adam Tensta - Walk with me(prod. Howard Who)
the Knife - Rock classics
Hassan - Minoriteter i Stockholm
Håkan Hellström - Här kommer lyckan för hundar som oss
Jens Lekman - The opposite of Hallelujah
Kent - Columbus (Krister Linder remix)
the Killers - When you were young (Jacques L remix)
Hassan - Bomba Strängnäs
Kylie Minogue - In your eyes
Justice - One minute to midnight
Marit Bergman - My love
The Light Bulb project - If I liked sports, I'd be one

2-oo-aight has just started. It's gonna be another fat year. Keep tuned in for more on this issue.

Kommentarer
Postat av: Ulrica

Jag kanske kan intressera dig i en studie i randigt?

Postat av: Sara

Rutig skjorta känns så Pridefestivalen, liksom.

2008-01-13 @ 01:10:55
URL: http://nooby.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback