Vive l'liberté!

Veckans kulturhändelse:
Turkmenistan har blivit med
internet! Visserligen inte först i världen, och visserligen både dyrt och censurerat. Men det är fortfarande ett stort framsteg. Jag tror inte att internet kan rädda världen, men det skadar fan inte mycket med lite mer kunskap om världen utanför landet.

Nationalencyklopedin skriver om Turkmenistan (valda delar):
Statsöverhuvud och regeringschef: vakant
Myntenhet: 1 manat = 100 tennesi
Viktigaste exportprodukter: naturgas, råolja, bomull
Fast telefoni (2001)
: 8 abonnemang per 100 inv.
Mobil telefoni (2001)
: 0,2 abonnenter per 100 inv.

Lonely Planet skriver:
The most curious of the Central Asian republics, Turkmenistan resembles an Arab Gulf state without the money. It's the second largest Central Asian country, but four-fifths of it consist of an inhospitable lunar-like desert called the Karakum which conceals unexploited oil and gas deposits.

Veckans andra viktigaste kulturhändelse:
Britney har klippt sej. Jag tycker det blev rätt snyggt, men jag har ju alltid vart svag för korthåriga tjejer. =) Dessutom har jag alltid haft ett gott öga till Britney. Hon är inte världens bästa musiker, är inte helt slug alltid och är inte med på kändisar-att-ligga-med-listan, men hon är ändå rätt kool, även om hennes uppväxt fått henne att tro att det är okej att digga George W Bush. Fatta hur mycket skit hon får stå ut med, och fortfarande stå för den hon är. Det är troligen få andra ensamstående mödrar som blivit lika smutskastade i media. Att hennes good-for-nothing-exboyfriend K-fed dessutom försöker få ta del av hennes stjärnglans är bara klent.

Veckans länkar:
Turkmenistan
Turkmenistan online
Om Britney i NE

Kommentarer
Postat av: ellen

ojojoj!!! britney och grejer. det visste inte jag. men jag är ju inte så med.. fan vad tufft. hon är nog dagens idol tror jag. och jag kan inte säga annat än grattis till turkmenistan heller! grattis till båda! :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback