det är snart över, det är bara.... en månad till gryningen. (Spoilervarning!)

Veckans färdmedel:
Tåg med gratis internet

Veckans förströelse:
Film:
I fredags, när jag åkte till Uppsala, såg jag Talladega Nights - the Legend of Ricky Bobby. Hejdlöst rolig film. Jag skrattade hela hela tiden.

Och idag, när jag åker hem, har jag just sett Frostbiten.
Den börjar med ett klipp där en grupp skandinaviska SS-soldater efter en strid söker skydd i ett (som de tror) övergivet hus. Dock visar huset sig vara bebott av något de kanske gjort bäst i att undvika. Zap-zap!

Nutid. Saga och hennes mor Annika håller på att flytta från (?) till (?), en stad någonstans på den svenska tundran. Helt sjukt långt norrut. Förbi polcirkeln och en bit till. Annika ska börja jobba på sjukhuset där hennes idol, genforskaren Beckert jobbar. På Sagas första morgon i det nya hemmet säger hon:
- Nåja, det kanske inte ser så illa ut när det blir ljust.
Och hennes mor skrattar glatt:
-Du vet väl att det är polarmörker? Det ljusnar först om någon månad.

Bakom Sagas skåpdörr i skolan, döljer sig Vega, som gör vad hon kan för att välkomna Saga till den nya staden. Det kommer bli en fest ganska snart, och Saga blir bjuden.

Samtidigt får Annika en rundtur på sjukhuset. Redan här introduceras vi för de två läkarstudenterna Lukas och Sebastian, som blivit tvingade att flytta norrut från sina hem i sydligare delar av landet. I bristen på andra studenter att umgås med, hänger de med Sebastians flickvän och hennes gymnasiekompisar. Alltså Saga, Vega, Cornelia och de andra. I deras presentation spelar de dart med kanyler på en anatomiplansch, och vi får reda på att Sebastian har hemofobi (A.K.A. hematofobi - rädsla för blod).

Det är något skumt på sjukhuset, något med en patient som ligger i koma i ett mörkt rum och som bara behandlas av dr. Beckert. Han ger henne något slags kapslar med rött innehåll.

När Annika går kvällsrond på sjukhuset tittar hon till Beckerts patient, och blir biten i armen. Samtidigt har Sebastian fått tag på, och testat en röd kapsel. Cornelia kommer förbi hemma hos Sebastian med sin hund, som lyckas prata med Sebastian, och ta hans sista röda kapsel. Senare kommer Vega förbi, hon ropar:
Hallå, farbror knark!
och vill ha knarket hon beställt föregående vecka. Sebastian har glömt att skaffa knark, men när han duschar, hittar Vega hela burken med röda kapslar, och snor med sej dem till festen.

På festen börjar highschool-kidsen poppa blodskapslar som vore de LSD, och sen spårar filmen ur på ett skönt sätt. Sköna splatterscener i föräldrarnas flashiga hus varvas med Annikas kamp mot den onde greve Beckert och polisernas skeptiska behandling av Sebastian i fyllecellen.

Filmen blir aldrig riktigt så seg som andra svenska filmer blir, och försöker heller inte vara en amerikansk splatteraction. Den fick hyfsat bra kritik när den kom, och jag håller med
SvD som säger:
Frostbiten tar inte sig själv på särskilt stort allvar, vilket känns befriande.
Däremot tycker jag den är värd ett bättre betyg än en trea. Med referenser till the Faculty och From Dusk til Dawn, tycker jag den ska ha ett vg+(gymnasieskalan, inte högskoleskalan). Sköna one-liners som Mäh, kan du sluta kasta tomtar på mej eller? och Det är snart över, det är bara *kollar på klockan* en månad kvar till gryningen förhöjer stämningen och gör karaktärerna än mer trovärdiga ända in i slutet. Jag hade hoppats på att några skulle få överleva och slåss mot vampyrerna som i Stepheh Kings Salem's Lot, men blev positivt överraskad när alla blir vampyrer.

Jag är helnöjd!

Dagens länkar:
SJ
Frostbiten
Frostbiten
Fobilistan
Vem är du? -En till skräckis av nåt slag med Nour El-Refai

Kändisar jag kan tänka mej att ligga med:
Nour El-Refai
Emma T Åberg

Kommentarer
Postat av: ellen

HAHAHA!!! FLER FOBIER ÅT FOLKET! ren där filmen frosties verkar rätt bra.kanske man ska försöka se. låter som en blandning av strandvaskaren och buffy och fucking åmål. du borde se strandvaskaren. den är sköööni.

Postat av: do

Tallageda Nights har några riktigt roliga scener. Bäst är hans små elaka barn som hela tiden hugger som kobror.

Men The Faculty? Vad snodde jag från den? Minns inte riktigt..

/D

2007-02-20 @ 09:30:29
Postat av: el ias

det är också sjukt roligt att kidsen heter walker och texasranger.. if we wanted them to become pussies, we'd named them doctor quinn and medicine woman..

the faculty har också någon scen med ett monster bakom en dörr med blodfläckigt fönster. tror det är mammamonstret i simhallen.. =) okej, lite långsökt.. men jag tycker highschooltemat också är lite lånat därifrån.. och då blir föräldrarnas hus ett frathus istället..

2007-02-20 @ 12:32:39
URL: http://fulkultur.blogg.se/dagbok
Postat av: do

haha. Måste se Tallageda Nights igen. Skrattade lite fånigt mycket åt "Formula Un" Måste nog också även se The Faculty igen, minns den inte riktigt. Har nog bara sett den en gång, på bio och allt.

Annars är nog det mesta lånat från Lost Boys och Fright Night. Jag tror Frostbiten utspelar sig 1984 :)

/D

2007-02-20 @ 14:27:23
URL: http://www.ojanlatvaoverdrive.blogspot.com
Postat av: Dr Pete Destruction

Jag tycker det låter som frostbiten snott en hel del från min egen kultskräckis Voodoun Woods. Förutom att det inte är kallt och den inte utspelar sig i norrland och att det inte finns några voodoo monster i frostbiten...

Talladega Nights är brilliant:

Dear little baby Jesus, who's sittin' in his crib watchin the Baby Einstein videos, learnin' 'bout shapes and colors. I would like to thank you for bringin' me and my moma together, and also that my kids no longer sound like retarded gang-bangers.

2007-02-20 @ 19:31:14
Postat av: el ias

Daniel: insåg att jag tillomed sett lost boys.. nån gång för länge sen en seg söndageftermiddag tror jag den gick på tv. en fågel viskade i mitt öra att det är den med crossmotorcyklar/mopeder och tonårsgrabbar.. :)

fantastisk film, måste kolla på den igen nån dag. pete, nästa filmkväll blir 80s-tema.. eller bara horror/comedy.. =D

2007-02-21 @ 23:16:34
URL: http://fulkultur.blogg.se/dagbok
Postat av: Björn Blaske

Om du gillar Nour El-Refai så ska du kolla tv400 i slutet på mars, hon och någon annan brud ska tydligen göra ett "tjejhumor-program"

2007-02-26 @ 18:18:33
Postat av: ellen

http://aftonbladet.se/foraldrar/0702/26/NYHETER-26s99fetma1_438.jpg

2007-03-01 @ 10:42:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback