well, how does star wars fit into the rest of science fiction culture?

Minns du gymnasiet? När man skulle välja en engelsk bok att läsa? Jag tyckte namnet Kurt Vonnegut jr. lät skojigt, så jag tog ut Player Piano och fick mitt livs första sciencefictionbokupplevelse. Strax innan dess hade vi läst Karin Boyes Kallocain, som (också) ger en mörk bild av framtiden som ett storebrorssamhälle. Ofta är det den här bilden som återkommer i science fictionlitteraturen. Ett samhälle där makten håller kollen på oss och förföljer avvikare. Bara i science fiction kan jag förstå vidden av ett maktcentrum förflyttat till en annan galax som ska peta i hur jag sköter mitt liv som hos Alastair Reynolds. Eller att frihet att själv kontrollera sitt öde är så viktigt att en planets hela existens syftar till att säkra den friheten för andra, kommande planeter som hos Isaac Asimov. Eller bara hur uppfuckad i huvudet man kan bli av att slåss i ett krig. Tänkte rekommendera några riktiga hits.

Veckans boktips

Kurt Vonnegut - Player Piano, Breakfast of champions, Slaughterhouse five
Isaac Asimov - Stiftelse-trilogin
Alastair Reynolds - Revelation Space-serien


Veckans varning
L.E. Modesitt jr. - the Ethos Effect
Läs inte den här skiten, den är rasistisk, konservativ och förespråkar en märklig moral. Dessutom är huvudpersonen extremt osympatisk, något som inte alltid är dåligt, men i det här fallet hjälper det inte. Sci-fi ska inte ha med personer som beter sej artificiellt. Och den ska inte ha för uppenbara budskap, precis som ingen annan kultur bör ha det.

Veckans powerplays
the Knife - the Captain
Lucky Twice - Lucky


Och ja, som rubriken frågar, hur passar Star wars in i det här mönstret, med Sci-fi som belyser samhällsproblem? Hör gärna av sej, jag är inte inläst på mytologin ifråga, men jag är hoppfull.


Kommentarer
Postat av: ellen

jag minns gymnasiet som om det vore idag
haha. kurt vonnegut. XD
och... lucky twice knäcks. fast den är lite last week så att säga. ;) haha pussy

Postat av: Johan

Semirelaterat: om du bor i Linköping och gillar science fiction kanske http://www.lysator.liu.se/confuse/ skulle vara av intresse?
//JJ

2007-07-31 @ 00:54:31
URL: http://vetsaga.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback