visuell kultur idag

Veckans mellandagsfilm
Ja, Göta Kanal 2 är precis vad man vill ha. Riktig svennefeelgood. Varken avancerade intriger eller svårt foto. Vad fan ska folk hålla på o göra saker svårare än vad det är. Storm, Jordgubbar med riktig mjölk och Frostbiten är alla tre säkert jättespännande, djupa och bra.. eller var dom det? Nåja, grejen är i alla fall att det inte behöver vara så jäkla avancerat. Okej, klart man får vara pretentiös ibland, men i längden blir det lite tråkigt. En uppföljare som varken har några ambitioner att bryta ny mark eller känner något behov av att utmana är precis det som en uppföljare ska vara.

Här är ett tydligt exempel på att film varken behöver vara särskilt bra, spännande, intelligent eller rolig för att ge mej som besökare/konsument en upplevelse. Det räcker med goda människor och.. öhm.. någorlunda trovärdiga karaktärer, eller stereotyper.. som gör saker som dom ska göra.

Göta Kanal 2 får av mej ett G - i betyg, men med kommentaren "Siktar man mot trädtopparna ska man fan vara nöjd om man landar på taket ". Helt okej alltså. Dessutom är Janne Carlsson en magisk man och allt han rör vid blir till guld. Heja heja! Blev också lite kär i söta, söta Nadine Kirschon, men det kanske hjälpte att hon hade seglarställ och påminde om sommaren som kommer närmare varje dag.. ^_^

Veckans TV-serie
Kullamannen. Ett exempel på hur bra svensk film- och tvindustri har varit. Såg första avsnittet hemma hos Cicci ikväll och det var fan genomtänkt, spännande och med en garderob dagens filmskapare bara kan drömma om. Shite, jag hade glömt hur hett 60-talsmodet var! Vill se mera.

Kändisar jag vill sova sked med
Nadine Kirschon
Eva Röse
Maria Lindberg

Veckans länk
Top Ten svenska filmer

Kommentarer
Postat av: Anonym

men asså. varför känner man igen henne så mycket? vad har hon spelat i?

2006-12-30 @ 15:16:20
Postat av: el ias

nadine?

hon är med i Bombay Dreams, Olivia Twist och Super-8..

tydligen.. =)

Postat av: sistah

ahahhaha. du är för rolig du. :D ;)

2007-01-07 @ 12:20:00
Postat av: Matilda Matsdotter

Jag var och såg Göta Kanal 2 idag och den var inge vidare tyckte jag. Dock kan jag förstå om äldre människor gillar den. Men att vissa i biosalongen (japp, det är sant. Jag betalade 90 spänn för att se skiten) garvade överdrivet mycket på några ställen är för mig obegripligt. G- var ett bra betyg, så det ger även jag den.

2007-01-18 @ 21:26:52
URL: http://matildamatsdotter.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback