Internationella Kvinnodagen.

8 mars.
Även om jag hade föredragit att det kunde vara en internationell dag för jämställdhet, fyller 8 mars fortfarande sitt syfte. Under en hel dag kan hela världen utan att få skit för det fokusera på kvinnors rättigheter och möjligheter. Under en hel dag är det helt okej att säga att Män och kvinnor har olika villkor och möjligheter i livet. Jag gillar idén om att vi ska få säga't. Men jag vill säga det varje jävla dag tills det inte är så längre. Vi behöver gnugga in det i folks medvetanden tills du som tjej får samma löneerbjudande som jag som kille får. På samma jobb. Kids, vi kan hävda att killar och tjejer är olika i all oändlighet. Och ja, för fan.. klart vi är det. Det är ju det som är kul. Men killar och killar, tjejer och tjejer, bögar och bögar, judar och judar är olika också. Det finns inte en jävel som är likadan som någon annan. Forskning visar (notera att jag precis som Annica Dahlström inte hänvisar till vilken forskning) att skillnaderna inom varje kön är större än skillnaderna mellan dem.

Samma vecka som vi firar att män och kvinnor är olika, får vi reda på att den danska veckotidningen Super lottar ut en natt med en prostituerad. Now that's what I call offending. Jag gillar inte prostitution, och gillar inte att killar i Sverige och Danmark tycker företeelsen är okej. Efter en hel del pyssel hittade jag en länk till herrtidningens hemsida: Super. Det var ett jävla meck att hitta hemsidan dock. Är det inte sånt sökmotorer ska göra? Att bevaka och granska makthavare, företag och konkurrerande medier?? Är det kanske något lustigt ägarförhållande inblandat? Nåt i stil med att Allerkoncernen, som äger tidningen, också har pengar insatta i googles svenska maskineri? Jag hoppas det beror på att inga sökmotoranvändare velat söka upp nyheten.

Slutligen vill jag flagga för en fin artikel i dagens Svenska Dagblad, Kulturdelen. Där Karin Thunberg porträtterar Claes Decker, som investerat både engagemang och cash i Feministiskt Initiativ. Det var bannemej en av dom finaste artiklar jag läst på länge länge. Jag fick på allvar en liten tår i ögat. Synd att inte artikeln ligger ute på nätet, så jag kunde länka till den. Nåväl, se till att gå till biblioteket och läsa tidningen imorrn, Kulturdelen sidan 8.

Kommentarer
Postat av: ellen

keep up the good work!

2007-03-11 @ 15:59:34
URL: http://www.sailorgirl.blogg.se
Postat av: Karin

Japp, håller med. Tillägg om sökmotorer dock: var nånstans en hemsida hamnar i sökresultatlistan beror även på hur många som länkat till denna sida från andra sidor. Så den där herrtidningen kanske inte är så särskilt populär.... Men sen när har sökmotorer som uppgift att "bevaka och granska makthavare, företag och konkurrerande medier?" är det inte sånt journalister och forskare ska göra?

2007-03-13 @ 15:22:45
URL: http://tankspritt.blogspot.com
Postat av: elias

Ja, det där om hur sökmotorer fungerar vet nog du bättre än jag, du som jobbar på en.. :)

Vi diskuterade i skolan vad folk som jobbar där gör egentligen, om dom sitter och letar upp saker åt folk i realtid eller hur det går till.

Men då betyder det att det är (marginellt) större sannolikhet att hitta den nu när jag har länkat till den? Shite, man måste tänka på konsekvenserna här i världen.

Och så vet jag att det är journalister och eventuellt forskare som ska granska makthavarna. Det vore fucked up om sökmotorerna skulle filtrera världen åt oss. Som i Kina eller Afghanistan. Jag blev lite inspirerad av en jättegammal sketch jag såg nyss, där dom refererar till polisen som "tredje statsmakten". -Skönt/viktigt att vända på begreppen.

2007-03-13 @ 21:56:14
URL: http://fulkultur.blogg.se/dagbok
Postat av: Karin

Ja rent teoretiskt hamnar den högre upp i resultatlistan nu... Pga dig. Mäktig tanke va? ;-)

Det vore skoj om alla software engineers satt och letade upp saker i realtid. He he. vad långsamt allt skulle gå.

2007-03-15 @ 12:09:25
URL: http://tankspritt.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0