hur fan mjölkar man en oliv???


Jag var i mataffärn en sväng tidigare ikväll.. så kom jag på att min duschtvål var slut och att jag behövde en ny.

Länge stod jag framför denna djungel och såg på förpackningar, luktade och läste. jag vände och vred på det, för jag ville verkligen inte köpa fel sort. Det viktiga för mej var idag priset och doften. I viss mån även hur locket på flaskan ser ut, då jag är tvungen att resa en hel del i den närmsta framtiden och inte vill ha hela necessären nedkladdad av duschtvål.

Efter en låååång stund utkristalliserade sig ett par kategorier, som jag här tänkte delge er.

1. Sport
Lite mer än 80% av tvålarna som riktar sig till män (eftersom de har svarta, blåa eller silvriga förpackningar), har doften sport. Ganska odefinierad, men inget för mej. Jag vill varken lukta sport eller active.

2. 90-talet
Denna grupp begränsar sig till ett märke. Det Unilever-ägda Axe. Alla sorter luktar nästan likadant och ganska starkt. Troligen är det såhär en man ska lukta. Det finns även matchande deodoranter och aftershaver som ingen har en varken diskret eller trevlig doft.

3. Känslig hy
Här hittar vi snälla, fina märken som Lactacyd, men också dove och nivea har produkter som placerar sig i kategorin. Återfinns ofta i vita flaskor med vit etikett. Luktar tvål eftersom de oftast är parfymfria.

4. Mat
Här hittar vi bizarra doftkonstruktioner som almond milk, olive milk och avocado milk. Bizarra eftersom åtminstone jag aldrig någonsin har hört talas om hur man gör olivmjölk. Jättekonstigt. Inga av dessa dofter återfinns i svarta, silvriga eller snabba flaskor.

5. Budget
Här finner vi eldorado, Family fresh, och andra homebrands. Dom luktar inget särskilt och kostar lite mindre än en tredjedel per liter jämfört med t.ex Axe, som ligger på sådär 107 kronor/liter.


Här kan vi ha en liten gissningstävling. Gissa vilken doft jag till slut valde. Den som kommer närmast vinner troligen någon form av fint litet pris.

F.ö. tycker jag att glassen Girlie bör förbjudas.

Kommentarer
Postat av: Karin

Ok här kan man resonera sig fram ordentligt. Kanske valde du Eldorado eller liknande eftersom du är en sjukt fattig student, vilket är ett dåligt val eftersom huden blir helt uttorkad efteråt. Eller så känner du dig vilsen i din könsidentitet och behövde bevisa dig genom att köpa Sport eller Axe. Fast jag håller med - vem fasen vill lukta sport? Gammalt svettigt gym liksom.... Och mat låter inte som din grej. Jo att äta men inte tvätta sig med. Jag röstar nog på Eldorado trots att det är skitdåligt.
oj detta blev en hel uppsats...

2007-03-23 @ 18:34:03
URL: http://tankspritt.blogspot.com
Postat av: ellen

jag tror på nivea. det är din grej. eller oliven. att mjölka en oliv är väl inte konstigare än att bygga en vindruva? var är problemet?

2007-03-24 @ 01:39:19
URL: http://sailorgirl.blogg.se
Postat av: Mia Stina

tror på någon matdoft. Mest för att dessa förpackningar ofast är mest estetiskt snygga. Vill nog tro det om dig :). Alternativt har du tagit någon av de snälla dofterna för att de är diskreta och funkar i alla lägen.

2007-03-24 @ 03:53:21
URL: http://miastina.blogg.se
Postat av: elias

ni är alla på rätt spår, men en av er är närmare än er andra!

=D

2007-03-24 @ 22:15:51
URL: http://fulkultur.blogg.se
Postat av: ellen

jag tror fan att jag är närmast.. brukar vara så? :P haha

2007-03-25 @ 15:43:18
URL: http://sailorgirl.blogg.se
Postat av: Kristina

Shitty. Jag tror nog som min syster, om inte så är jag bergis på snällsorterna, men nog inte parfymfri, utan med lite snäll doft.

2007-03-26 @ 20:13:42
URL: http://tussilago.blogg.se
Postat av: lias

jag orkade inte bry mej om min könsidentitet, utan gick bara på doften jag gillar.

så sedan en vecka tillbaka luktar jag mandelmjölk när jag är nyduschad.

svårt att säga vem som har rättast dock. karin har tänkt nästan precis som jag, men mia och ellen har ju gissat närmast. och kickin har ju också använt sina kunskaper i ämnet tillsammans med annan tillgänglig forskning och kommit med en syntes.

blir ni lack om jag säger att det är oavgjort?

2007-03-27 @ 21:06:59
URL: http://fulkultur.blogg.se/dagbok
Postat av: Mia Stina

Betyder det då att vi alla får pris? :)

2007-03-27 @ 23:00:35
URL: http://miastina.blogg.se
Postat av: ellen

närå. det är okej. jag är nöjd med att vara bäst.

2007-03-28 @ 19:40:47
URL: http://sailorgirl.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0